METODY PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ Z DZIEĆMI
„Dzieciom możemy dopomóc w nauce albo przez próby nauczania, albo przez wspomaganie ich wysiłków w trakcie procesu uczenia się. Powinniśmy zapewnić im wolność pozwalającą na samodzielne odkrywanie i uczenie się”
Naszym wychowankom proponujemy szeroki wachlarz zabaw i zajęć pobudzających twórczą aktywność, rozwój umysłowy i sprawność ruchową. Staramy się, aby każde dziecko miało poczucie odniesionego sukcesu i mogło budować pozytywny obraz własnego „Ja”. W tym celu w swojej pracy stosujemy metody tradycyjne oraz elementy metod aktywnych:
- Pedagogika zabawy (zabawy i gry wyzwalające aktywność i integrujące grupę);
- Dziecięca matematyka E. Gruszczyk – Kolczyńskiej i E. Zielińskiej (najważniejsze są osobiste doświadczenia dziecka, stanowią one budulec, z którego dziecko tworzy pojęcia i kształtuje umiejętności)
- Odimienna metoda nauki czytania – wprowadzenie dziecka w świat pisma Ireny Majchrzak (zapoznanie dzieci z tajnikami pisma zaczynając od własnego imienia, zapisanego na wizytówce)
- Metoda C. Orffa i L. Labana ( zabawy polegające na rozwijaniu wrażliwości słuchowej i koordynacji słuchowo – wzrokowo – ruchowej, w której wykorzystuje się muzykę oraz układy ruchowe inicjowane spontanicznie przez dzieci)
- Elementy Ruchu Rozwijającego W. Sherborne (ćwiczenia gimnastyczne pozwalające dzieciom na poznanie własnego ciała i orientacji w przestrzeni)
- Metoda aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss (przybliżenie dzieciom muzyki klasycznej poprzez „aktywne słuchanie”);
- Drama (metoda edukacyjna i wychowawcza aktywizująca pracę dziecka, pozwala uruchomić wyobraźnię dziecka w sposób dostosowany do jego indywidualnych możliwości)
- Techniki relaksacyjne, bajkoterapia, muzykoterapia ( pozwalają redukować stres, lęki, mają duży wpływ na zdrowie i dobre samopoczucie)
- szeroki wachlarz technik plastycznych
- doświadczenia i zabawy badawcze
- burza mózgów, metody projektu
Każdy nauczyciel, który prowadzi pracę wychowawczo – dydaktyczną, przy wyborze metody pracy kieruje się przede wszystkim: indywidualnymi możliwościami rozwojowymi każdego dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem, skutecznością, własnym doświadczeniem, potrzebami, upodobaniami i zainteresowaniami dzieci.
Zajęcia prowadzimy w zależności od potrzeb: z całą grupą, małych zespołach, indywidualnie.
Zajęcia dodatkowe opłacane są z budżetu przedszkola:
- język angielski – Ilona Mesnerowicz
- religia – Beata Dudkiewicz
- zajęcia muzyczno- taneczne -Beata Wróblewska, Karolina Radniecka
Dzieci mają możliwość korzystania z nieodpłatnej pomocy psychologiczno – pedagogicznej organizowanej przez przedszkole:
- logopedia – 6 godzin/ tydzień – Justyna Kruk
Nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu posiadają dodatkowe kwalifikacje w zakresie:
- Oligofrenopedagogika – Ewa Kasprzak i Beata Mietlicka
- Terapia pedagogiczna- Karolina Radniecka
- Zajęć korekcyjno- kompensacyjne – Beata Mietlicka
- Logopedia – Justyna Kruk, Beata Mietlicka
W ramach współpracy z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną we Wrześni – dzieci, rodzice oraz nauczyciele mogą korzystać z pomocy psychologa i pedagoga.
Odpłatność za przedszkole:
Rodzice uiszczają należność za pobyt dziecka w przedszkolu powyżej 5 godz. dziennie. Dzieci mogą korzystać odpłatnie z trzech posiłków:
- Śniadanie – 1,50 zł – godz.8.30 – 9.00
- Obiad – 2,50 zł – godz.11.30 – 12.00
- Podwieczorek – 1,00 zł – godz.13.30 – 14.00
Ponadto oferujemy:
- Zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci;
- Konkursy;
- Kiermasze;
- Zajęcia otwarte dla rodziców;
- Udział dzieci w lokalnych i ogólnopolskich programach edukacyjnych;
- Imprezy i uroczystości dla dzieci i ich rodzin;
- Ciekawe wycieczki;
- Teatrzyki;
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym (Szkoła Podstawowa, Ośrodek Edukacji Leśnej w Czeszewie, Biblioteka Publiczna w Orzechowie, Policja, Straż Pożarna, MCK, itd.);
- W ramach realizacji programu doradztwa zawodowego organizujemy dla dzieci spotkania z ciekawymi ludźmi (pszczelarz, leśnik, strażak, ratownik medyczny, weterynarz, itp. …)